Kako razgovarati sa poslodavcem preko telefona prilikom prijave za posao? Kako ispoštovati poslovni bonton i ostaviti što bolji utisak?
Prijava za posao preko telefona i razgovor sa poslodavcem često predstavlja izazov, posebno ako nemaš iskustva u tome. Poštovanje poslovnog bontona prilikom takvog telefonskog poziva je ključno ukoliko želiš uspeh u pronalaženju posla. Tada nemaš prednost intervjua „licem u lice“ i ne možeš se osloniti na govor tela kao pomoć. Sve što imaš su tvoje reči.
Pozivanje telefonom u vezi sa oglasom za posao, može biti način da dopreš do potencijalnih poslodavaca i raspitaš se na temu otvorenih pozicija. To može biti i razgovor sa poslodavcem radi raspitivanja o prijavi koju si već poslao/la. Takođe, ukoliko poslodavac pročita tvoju prijavu i odluči da te intervjuiše, verovatno će te nazvati telefonom. Tada je jako bitno da ostaviš dobar utisak.
Postoji nekoliko važnih pravila poslovnog bontona koja treba da ispoštuješ prilikom telefonskog razgovora sa poslodavcem:
-
Koristi samo jedan broj telefona za komunikaciju sa poslodavcem
Uveri se da u tvom CV-ju i svakoj prijavi za posao stoji tačan broj telefona koji trenutno koristiš. Ukoliko promeniš broj telefona, seti se da tu informaciju promeniš i u svom CV-ju. Bitno je da budeš dostupan/na za razgovor sa poslodavcem ukoliko te pozove.
-
Kada pozvati poslodavca telefonom?
U većini slučajeva, normalno je zvati za prijavu na posao u radno vreme poslodavca. Radno vreme većine kompanija je od 9h do 17h, radnim danima, ali ako nisi siguran/na, najbolje je da proveriš radno vreme na internetu. Nikada nemoj zvati potencijalnog poslodavca noću. To je odlično vreme za razgovor sa prijateljima, ali poslodavac nije tvoj drug i nije u redu da ga zoveš van njegovog radnog vremena. Isto se odnosi i na vikende, ako kompanija ne radi vikendom, nemoj zvati tada.
Učlani se u Viber grupu i ugrabi najbolje plaćene poslove. Klikni na: Viber grupa SBU Poslovi
-
U razgovoru sa poslodavcem budi profesionalan/na
Kada se obraćaš poslodavcu u poslovnoj korespodenciji, uvek je poželjno koristiti formu oslovljavanja „Vi“ umesto „ti“. Ovo se odnosi na pisanu, ali i na usmenu komunikaciju. Ako koristiš obraćanje na „ti“, može doći do percepcije nepoštovanja, što nije poželjno u poslovnom okruženju. Jako je bitno da budeš profesionalan/na i kada se javljaš na telefon, a nisi siguran/na da li je poziv od prijatelja ili člana porodice. Na primer: „Dobar dan, dobili ste (ime i prezime)“. Ne javljaj se na poziv sa „Ej“ ili slično. Ne koristi „sleng“. Izbegavaj upotrebu reči koje se koriste u neformalnom razgovoru, npr. „brate“, „tebra“ i sl. Ako ti se tokom razgovora sa poslodavcem ponudi intervju, nemoj reći „kul“. Umesto toga, reci nešto poput „Hvala na prilici“.
-
Predstavi se i navedi svrhu poziva
Nakon profesionalnog telefonskog pozdrava i predstavljanja imenom i prezimenom, pristojno i direktno navedi svrhu poziva. Na primer: „Primio/la sam Vaš mejl, pa zovem povodom toga“. Ili „Zovem radi otvorene pozicije u Vašoj kompaniji“. Objašnjenje razloga tvog poziva daje fokus i smer razgovoru sa poslodavcem. Drži stabilan tempo i govori bez puno pauza i uskočica kao što su „hm“ i „uh“. Uvek znaj svrhu svog razgovora sa poslodavcem i planiraj u skladu sa tim.
-
Govori jasno i razgovetno
Telefonski razgovor sa poslodavcem je način da ga impresioniraš. Kada razgovaraš sa poslodavcem ili ostavljaš poruku, govori jasno i ne previše brzo. Povedi računa o dikciji. Kada daješ svoj broj telefona, govori polako kako bi osoba sa druge strane veze imala vremena da ga zapiše dok govoriš.
-
Lokacija prilikom telefoniranja
Razgovor sa poslodavcem je veoma važan trenutak. Tačna lokacija nije posebno bitna, ali imaj u vidu da ako se nalaziš na bučnom mestu tokom poziva, to znatno može otežati komunikaciju. Ako postoji opcija, idi na neku mirniju lokaciju, a ako voziš, parkiraj se na trenutak kako bi razgovarao/la sigurnije. Tišina će ti pomoći da se skoncentrišeš i fokusiraš tokom razgovora sa poslodavcem.
-
Šta ne raditi u razgovoru sa poslodavcem?
Ako oglas za posao kaže „bez telefonskih poziva“, onda nemoj zvati telefonom. U suprotnom, prva poruka koju ćeš preneti poslodavcu je da te nije briga mnogo za pravila. Takođe, nemoj slati poruke poslodavcima osim ako ne odgovaraš na poruku koju si već dobio/la, osim u slučaju da je u oglasu za posao navedeno da se tako možeš prijaviti.
Pročitaj: Kao napisati CV i motivaciono pismo?
-
Kako završiti razgovor sa poslodavcem?
Završi poziv tako što ćeš se zahvaliti osobi na izdvojenom vremenu. Primer: „Hvala Vam puno na izdvojenom vremenu. Želim Vam prijatan dan“. Odgovarajući pozdrav za kraj razgovora bi bio „Prijatno“, „Doviđenja“ ili čak „Prijatno, doviđenja“. Ne bi trebalo da govoriš stvari poput „Ćao“ ili „Baj“. Time kršiš temeljna načela poslovnog bontona i deluješ neprofesionalno.
Ukratko, poslovna korespodencija je važan deo poslovnog sveta i trebalo bi je shvatiti ozbiljno. Odgovarajuće vreme za poziv, profesionalan način obraćanja i poštovanje pravila napisanih u oglasu za posao predstavljaju temelje poslovnog bontona i ne smeš ih zaobići.
U periodu traženja posla, pored prijave telefonom, često je uslov prijava putem mejla. Zato pročitaj tekst Kako napisati mejl za prijavu na posao?